fbpx

Konsumentverket varnar för oseriösa säljare!

Nu varnar både Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå för oseriös telefonförsäljning av elavtal. Det handlar om fula säljknep där kundens luras att svara på ett sms, som felaktigt bekräftar att ett avtal ingåtts.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå skriver på sin hemsida att fler kunder än någonsin kontaktar dem med klagomål om telefonförsäljning. Många känner sig lurade och klagomålen är så pass allvarliga att Energimarknadsbyrån ser sig tvungna att ge rådet att direkt avsluta samtal med telefonförsäljare om man inte vill teckna elavtal.

Energiföretagen har länge arbetat med frågan om oseriösa aktörer på elmarknaden, bland annat genom certifieringen Schysst elhandel. Problemet har dock växt och under våren har man tillsammans med både elhandels- och elnätsföretag arbetat fram ett antal förslag.

Åtgärder för att komma åt oseriösa aktörer – Energiföretagen Sverige

Energimarknadsbyråns råd till den som blir uppringd är:

  •  Avsluta samtalet direkt.
  • Svara inte på sms.
  • Ifrågasätt påståenden om samarbete med din nuvarande elhandlare eller elnätsföretag.
  • Kontrollera Energimarknadsbyråns klagomålslista för att se om aktuellt bolag finns där

Länkar: 

Klagoguide

Vägledning för dig som lurats in i ett elavtal genom att svara på ett sms

Vägledning för dig som har företag och som ingått elavtal efter falska påståenden vid telefonförsäljning