Internet, TV och telefoni i ljusets hastighet

Information om covid-19

För att skydda dig som tillhör någon riskgrupp har installation av fiber som utförs
inomhus stoppats tills vidare i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Vi ber om förståelse och kommer löpande uppdatera aktuell status rörande fiberinstallationer på vår hemsida.
Innan någon fiberinstallation utförs blir du som kund kontaktad av vår entreprenör. Viktigt att du då meddelar om du tillhör någon riskgrupp och för vår personals säkerhet inte tar emot oss om du själv har någon form av förkylnings- eller influensasymptom.

Vid eventuella frågor runt detta, kontakta vår Marknadsavdelning som nås på
telefon 0322 – 617 617

Med en fiberanslutning kan hela familjen göra allt alla vill göra samtidigt online – som att surfa, streama, jobba och göra ärenden – i närapå obegränsade bredbandshastigheter.
Dessutom kan du skapa det trygga och smarta hemmet med uppkopplade lås, lampor och larm. Alingsås Energi levererar anslutningen till det öppna fibernätet där du som kund via portalen www.zmarket.se kan välja tjänster från ett flertal tjänsteleverantörer.
Servicefönster
Alingsås Energi Nät AB har varje månad ett planerat underhållsarbete, för underhåll/service av vårt kommunikationsnät, ett s.k. servicefönster. Tiden för dessa servicefönster är natten mellan söndag och måndag mellan klockan: 00:00-05:00 och inträffar första måndagen i varje månad.

Detta permanenta servicefönster kommer att träda i kraft från och med 2020-03-01 och kommer endast nyttjas om Alingsås Energi Nät AB har behov av underhållsarbete.

Kan jag få bredband till min bostad?

Det kan du undersöka genom att gå in på beställningsportalen Z-market och skriva in din adress i sökfältet. Om den finns med kan du beställa tjänster från en leverantör direkt!

Om din adress saknas på beställningsportalen finns följande alternativ:
Bor du i en hyresrätt, bostadsrätt eller samfällighet kan du fråga din hyresvärd/fastighetsägare/förening om de har byggt ett fastighetsnät för fiber.

Du kan också ringa till vår Kundservice på 0322-617 617 eller maila till kundservice@alingsasenergi.se
Vi skickar då en teknisk förfrågan till vår nätavdelning och du får ett besked inom 10 arbetsdagar.

Mitt bredband fungerar inte, vem ska jag kontakta?

Du skall göra en felanmälan direkt till den tjänsteleverantör som du har valt.

Vad kostar ett bredbandsabonnemang hos er?

Om ni har tillgång till det öppna stadsnätet beror kostnaden på val av leverantör och tjänst, läs mer på beställningsportalen Z-market.

Vill ditt företag ansluta dig till vår fibernät?

Anslut dig till fiber