Vanliga frågor
Elhandel
Det håller vi koll på åt dig. 60-90 dagar innan ditt avtal löper ut skickar vi ut information till dig så att du kan ta ställning till hur vidare du önskar göra.
Du kan enkelt se din uppskattade årsförbrukning på din elräkning som skickas ut månadsvis.
Du kan även logga in på Mina Sidor för att kunna räkna ut exakt årsförbrukning.
Du kan få fram din årskostnad genom att logga in på Mina Sidor där du kan se alla fakturor som skickats till dig.
Vi skickar ut faktura till dig månadsvis.
Om du saknar din faktura kan du logga in på Mina Sidor, där du kan se dina fakturor.
Du kan även kontakta vår kundservice för att få kopia
När du skall flytta är det flera saker att tänka på:
Följ vår checklista och fyll i en flyttanmälan här på webben.
Dina valmöjligheter när det gäller el:
Som kund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal, med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är ett elhandelsavtal, med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag.
Om elhandelsföretaget och elnätsföretaget ingår i samma koncern, får du oftast bara en faktura. Annars får du normalt två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.
Ja det kan du absolut göra! Börja med att stänga av alla saker som står i standby när de inte används, se över gradinställningen på kyl och frys, handdukstork, element och dylikt. Från Kundservice kan du låna hem en mätare som mäter vad olika saker i hemmet förbrukar på t ex ett dygn. På så sätt kan du lättare påverka din förbrukning genom att ändra inställningar och användning på de saker som drar mest el
Ja, du behöver både ha ett elhandelsavtal samt ett elnätsavtal för att kunna få el till din bostad.
Elhandelsbolaget köper in din el som du förbrukar. Nätbolaget distribuerar elen i nätet till din bostad
När ditt elnätsavtal avslutas skickas automatiskt ett meddelande ditt elhandelsbolag som berättar att du flyttar, och ditt elhandelsavtal avslutas.
Elnät
När du skall flytta är det flera saker att tänka på:
Följ vår checklista och fyll i en flyttanmälan här på webben.
Dina valmöjligheter när det gäller el:
Som kund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal, med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är ett elhandelsavtal, med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag.
Om elhandelsföretaget och elnätsföretaget ingår i samma koncern, får du oftast bara en faktura. Annars får du normalt två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.
Elnätet, det vill säga elledningarna och elmätarna i Alingsås ägs av Alingsås Energi Nät AB.Det är vi som transporterar och mäter elen hos dig. Du kan inte byta elnätsleverantör.
Elhandel innebär att du köper själva strömmen/elen du använder. Du kan själv välja vilken elleverantör du önskar köpa ifrån, man får välja fritt i hela Sverige.
Så länge du bor i Alingsås Energis nätområde kommer du att få fakturor för den fasta nätkostnaden och el överföringen ifrån oss, eftersom det är vi som ser till att du får ström fram till din bostad.
Fiber
Om du har en fiberanslutning fram till din bostad beställer du tjänster via Z-market.
Om du inte kommer igång trots att du lagt en beställning hänvisar vi dig till den tjänsteleverantör du har valt.
Telefonnummer finns på Z-market.
Det kan du undersöka genom att gå in på beställningsportalen Z-market och skriva in din adress i sökfältet. Om den finns med kan du beställa tjänster från en leverantör direkt!
Om din adress saknas på beställningsportalen finns följande alternativ:
Bor du i en hyresrätt, bostadsrätt eller samfällighet kan du fråga din hyresvärd/fastighetsägare/förening om de har byggt ett fastighetsnät för fiber.
Du kan också ringa till vår Kundservice på 0322-617 617 eller maila till kundservice@alingsasenergi.se
Vi skickar då en teknisk förfrågan till vår nätavdelning och du får ett besked inom 10 arbetsdagar.
Du skall göra en felanmälan direkt till den tjänsteleverantör som du har valt.
Om ni har tillgång till det öppna stadsnätet beror kostnaden på val av leverantör och tjänst, läs mer på beställningsportalen Z-market.
Solceller
Solcellerna monteras på husets eller garagets tak och kopplas till ditt elsystem. När solen skiner genererar de el, som går direkt till ditt hem. En klar sommardag produceras det som mest el och en mulen vinterdag knappt något alls. Mellan mars och oktober är produktionen som högst. Elproduktionen är helt tyst, tar inte stor plats och kräver minimalt med underhåll.
En solcellsanläggning består av solceller, som monteras på husets tak, samt en växelriktare. Solcellerna omvandlar energin i solens strålar till el. För att elen ska kunna användas i hushållet måste den sedan omvandlas från likström till växelström. Det görs med hjälp av en växelriktare som är kopplad till solcellssystemet och till husets elsystem.
Mycket lite underhåll eftersom det finns få rörliga komponenter som kan krångla.
I Sverige finns bra förutsättningar för solel, med en solinstrålning nästan lika hög som i centrala Europa.
Under vintern är det få soltimmar och solen står lågt på himlen, så är produktionen liten, eller ingen alls om man har snö på panelerna. Störst är produktionen mellan mars och oktober.
Solcellssystemet är inkopplat på husets elsystem som in sin tur är kopplat till elnätet. Det innebär att om du inte själv använder elen som solcellerna producerar, så matas den automatiskt ut på elnätet och kan användas av andra elkunder.
Med solceller på taket säkrar du en del av din elförsörjning för över 25 år framåt. Du blir mindre beroende av elprisets svängningar eftersom du minskar ditt behov av köpt el. Om investeringen blir lönsam beror på hur du finansierar investeringen, om du får bidrag, hur mycket el just ditt system producerar och hur mycket el du använder själv respektive matar ut på nätet. Elproduktionen är i sin tur beroende av en rad faktorer, exempelvis var i landet du bor, lutningen och riktningen på ditt tak samt eventuell skuggning.
Solen är en förnybar energikälla. Själva solelproduktionen medför inga koldioxidutsläpp, och den energi som går åt för att producera solcellerna är liten i förhållande till den som solcellerna ger.
Fakturafrågor och övrigt
Du säger upp ditt pågående autogiro hos oss via din aktuella bank.
Kontakta oss för ny autogiroanmälan som gäller för din nya bank, antingen via vår hemsida där du själv kan skriva ut och fylla i blankett och skicka till oss, eller via vår kundservice.
Du avanmäler e-faktura via din aktuella bank.
Sedan gör du en ny anmälan om e-faktura via din nya bank.
Vi skickar ut faktura till dig månadsvis.
Om du saknar din faktura kan du logga in på Mina Sidor, där du kan se dina fakturor.
Du kan även kontakta vår kundservice för att få kopia
Beloppet att betala på din faktura understiger 50 kr, vilket innebär att vi har fört över beloppet till nästkommande faktura.
Det tar ett par dagar innan betalning inkommit till vårt system. Detta kan innebära att påminnelse är utskickad under dessa dagar. Kontrollera att du betalat in till rätt Bankgiro. Kontakta din bank om betalningen inte gått igenom trots rätt uppgifter. Påminnelseavgiften läggs på nästkommande faktura då betalningen inkommit efter förfallodatum.
Så länge du bor i Alingsås Energis nätområde kommer du att få fakturor för den fasta nätkostnaden och el överföringen ifrån oss, eftersom det är vi som ser till att du får ström fram till din bostad.
Det är viktigt att det är förbrukningen ni jämför, eftersom det kan finnas många orsaker till att slutsummorna på fakturan skiljer sig åt.
Några exempel: Antal personer i hushållet, temperaturer inomhus samt på kyl och frys, olika avtalspriser samt antal elektriska prylar i hemmet.
Kontrollera om beloppet har dragits från ditt konto. Om det inte har dragits ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.
Vi försöker att dra beloppet från ditt konto tre gånger. Första försöket görs på ordinarie förfallodatum och efter det görs ytterligare två dragningar under de närmst kommande dagarna.