fbpx

Faktura och betalning

Att få sin faktura elektronisk är både enkelt och miljövänligt. Alingsås Energi erbjuder två olika former av elektronisk faktura.

E-faktura
Du får fakturan till din internetbank, där du sen enkelt går in och godkänner den för betalning. E-fakturan innehåller samma uppgifter och kommer med samma tidsintervall som dina tidigare fakturor. Du kan ta emot din faktura var du än är bara du har möjlighet till internetuppkoppling.

Anmälan till E-faktura gör du via din internetbank och så fort din anmälan är registrerad i vårt kundregister kommer dina fortsatta fakturor i E-fakturaformat. Att tänka på är att du via din internetbank anmäler för Alingsås Energi AB om du önskar elfaktura som e-faktura, och för Alingsås Energi Nät AB om du önskar fjärrvärmefaktura som e-faktura.

Vill du göra det ännu enklare för dig så kombinera detta med betalningssättet autogiro.

Mailfaktura
Du får fakturan via e-post direkt till din inkorg. På det här sättet slipper du hantera pappersfakturor, du kan ta emot din faktura var du än är bara du har möjlighet att läsa din e-post och inte minst du gör en insats för vår miljö. Kan även kombineras med betalningssättet autogiro.

För att få dina fakturor via mail kontakta oss på kundservice@alingsasenergi.se eller 0322 – 617 617 så hjälper vi dig med detta. OBS! Om du har e-mailfaktura och du vill byta mailadress som mottagare av fakturan, så behöver du kontakta vår kundservice.

Pappersfaktura
För dig som fortfarande vill ha din faktura i pappersformat finns naturligtvis den möjligheten kvar. Du behöver inte göra någon anmälan till oss utan hör vi inget från dig kommer fakturan att skickas via post till din adress. Vi rekommenderar dock att välja någon form av elektronisk leverans av fakturan, för att inte riskera att pappersfakturan försvinner i postgången. Att tänka på är att du är betalningsskyldig för din faktura, även om den inte kommit fram. Du hittar alltid din faktura på Mina Sidor. 

OBS! För dig som har autogiro och har haft pappersavisering, se nedan

Gör det enkelt för dig och reducera pappersanvändningen. Välj gärna e-faktura eller mail-faktura. Båda kan kombineras med betalningssättet autogiro (se nedan)

Autogiro

Pengarna dras automatiskt från ditt konto på förfallodagen och du slipper att själv utföra betalningen. Detta gäller fakturor från Alingsås Energi Nät AB, Alingsås Energi AB samt kommunens avgifter för vatten, avlopp och avfall
Du ansöker enklast om autogiro via din internetbank. Om du önskar få en ansökan på papper, kontakta vår kundservice så skriver vi ut och skickar en ansökan med tillhörande svarskuvert till dig.

Från det att ditt autogiro godkänts så kommer din fakturaspecifikation digitalt via Mina Sidor. Önskar du få din autogirofaktura på papper eller via e-mail så kontaktar du vår kundservice. Vill du ha din autogirofaktura som e-faktura ansöker du om detta via din internetbank

 

 Återbetalning

Ibland händer det att vi behöver betala tillbaka pengar till dig, ex om du råkat betala in en faktura två gånger.

Vi använder oss av Swedbanks utbetalningssystem (SUS) vid återbetalningar. Om du vill få eventuell utbetalning från oss direkt in på ett specifikt konto, så behöver du registrera detta konto på Swedbanks kontoregister . Du behöver inte ha ett Swedbank-konto för att använda detta register.

OBS! Om beloppet är under 500 så betalas inte detta ut, utan läggs som ett tillgodo som dras på nästa faktura.

Hur gör jag om jag har e-faktura och ska byta bank?

Du avanmäler e-faktura via din aktuella bank.
Sedan gör du en ny anmälan om e-faktura via din nya bank.

Hur ofta får jag elfaktura?

Vi skickar ut faktura till dig månadsvis.
Om du saknar din faktura kan du logga in på Mina Sidor, där du kan se dina fakturor.
Du kan även kontakta vår kundservice för att få kopia

Vad betyder överfört belopp på min faktura?

Beloppet att betala på din faktura understiger 50 kr, vilket innebär att vi har fört över beloppet till nästkommande faktura.

Varför får jag en betalningspåminnelse på en faktura jag redan betalt?

Det tar ett par dagar innan betalning inkommit till vårt system. Detta kan innebära att påminnelse är utskickad under dessa dagar. Kontrollera att du betalat in till rätt Bankgiro. Kontakta din bank om betalningen inte gått igenom trots rätt uppgifter. Påminnelseavgiften läggs på nästkommande faktura då betalningen inkommit efter förfallodatum.

Varför har jag fått en betalningspåminnelse trots att jag har autogiro?

Kontrollera om beloppet har dragits från ditt konto. Om det inte har dragits ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.
Vi försöker att dra beloppet från ditt konto tre gånger. Första försöket görs på ordinarie förfallodatum och efter det görs ytterligare två dragningar under de närmst kommande dagarna. Finns det inte tillräckligt med täckning på kontot under de dragningar vi gör, måste fakturan betalas in manuellt av dig som kund.

Har du nyligen ansökt om autogiro kan orsaken vara att anmälan ännu inte har blivit godkänd. När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att dra från ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter. Kontakta vår kundservice så vi kan hjälpa dig.