Hoppa till huvudinnehåll

Lights in Alingsås sprider ljuset vidare

Nu blir det fest!

Lagom till att Alingsås fyller 400 år är det även dags för Lights in Alingsås att arrangeras för 20:e gången.
Den 27 september öppnar vi för allmänheten. Veckan innan startar själva uppbyggnaden genom den internationella utbildningen och workshopen. Här deltar inbjudna ljusdesigners och studenter från hela världen.

Temat i år är ”Be the light”, och är tänkt att inspirera alla besökare att på sina egna små och stora sätt bli ljusspridare för sin omgivning. 

”Vi har fått enormt positiv respons från medverkande designers i år och de är supertaggade på att få bidra till att föra ljuset vidare ut i världen,” berättar Angelica Larsson, Event manager på Alingsås Energi. ”Vi tror att man med små, enkla medel faktiskt kan göra livet roligare och världen ljusare för människor i ens omgivning. Där vill vi gärna föregå med gott exempel och inspirera så att ljuset från vårt evenemang i Alingsås når ut till så många som möjligt, på massa olika sätt.”
 
Bakom upplägget står reklambyrån Femti5. ”Konceptet bygger på Eleanor Roosevelts citat om att det är bättre att tända ett enda ljus än att förbanna mörkret,” förklarar Christer Andersson som är Creative Director. ”Ett ljusevenemang som samtidigt blir en levande och inspirerande ljusmanifestation menar vi är jätteviktigt. Om så bara några procent av de 70.000 besökarna verkligen tar till sig av budskapet och för ljuset vidare, kan det göra en riktig skillnad för människor världen över.”