Hoppa till huvudinnehåll

Vanliga frågor - Vatten och avlopp

Tekniska förvaltningen använder sig av ett företag som heter IDATA som samlar in mätarställningarna varje år och du har då tre alternativa sätt att lämna din mätarställning på. Du kan antingen ringa det telefonnummer som står angivet på avläsningsblanketten och då svarar en automatisk röst som ber dig knappa in användarnamnet och lösenordet i siffror som står på den blanketten du har fått eller så kan du gå in via Internet eller fylla i blanketten och skicka den som brev till IDATA.

Då fakturerar vi dig för den förbrukning som du hade under föregående år.

Den dag vi får in en mätarställning från dig igen gör vi en avstämning för att se om du har förbrukat mer eller mindre än vad vi har fakturerat dig under året.

Ring Tekniska kontoret på Alingsås kommun för besked. Telefon 0322-61 62 39 

Om du stänger av alla kranar och annat som det används vatten till så ska din vattenmätare inte snurra. Om den ändå snurrar så kan det innebära att du har en läcka någonstans. Börja med att kontrollera att ingen kran står och droppar och att det inte rinner vatten i toalettstolen. Det är två av de vanligaste läckorna.